Otomobil camlarının üretiminde belirlenen standartlar hakkında bilgi verebilir misiniz?
Otomotiv emniyet camlarının sahip olması gereken birtakım özellikler var. Bu özellikleri düzenleyen ve takip eden birden fazla standart ve regülasyon bulunuyor. Bunlardan en önemlisi ve en genel geçer olanı ECR 43 isimli, Birleşmiş Milletler ve Avrupa Birliği Komisyonu tarafından hazırlanan ve yayınlanan regülasyon. Bütün otomotiv emniyet camı üreticileri bu regülasyona uygun olarak camlarını üretmekte yükümlüler. Bunun dışında; bu regülasyondaki standartlara benzer şekilde Çin, Amerika, Güney Amerika ve Japonya gibi birçok farklı ülkede de farklı standartlar mevcut. Olimpia Oto Camları olarak sadece ECR 43’e değil, bahsettiğimiz diğer ülkelerdeki standartlara uygun ürünlerimizi de üretiyoruz.
Olimpia Oto Camları Kalite Bölümü’nün görevleri nelerdir?
Seri üretim devam ederken Kalite Bölümü olarak bu standartların gereği olan testleri de bir yandan gerçekleştirmemiz gerekiyor. Bu testler temperli camlarda parçalanma testleri, ışık geçirgenliği testleri, lamine ön camlarda ve lamine diğer camlarda darbe testleri, tahribatlı muayeneler, optik distrasyon kontrolleri, ikincil görüntü kontrolleri gibi bu regülasyonda ve standartlarda tarif edilen zorunlu testlerden oluşuyor. Bu testleri sağlamayan camların herhangi bir araçta kullanılması yasaklanmış durumda. Kurallara uymayan camlar üretildiğinde olası kazalarda yolcuların, sürücünün ve 3. şahısların olağan dışı yaralanmalarına, hatta ölüme kadar götüren kazalara sebebiyet verebiliyor. Biz cama sadece kaza anında değil, kaza yapmamanızı sağlayacak ya da kaza yapmanızı engelleyecek özellikler kazandırıyoruz.
Standartlara uyumlu üretim yaptığımızı periyodik denetimlerle onay kuruluşlarına kanıtlamamız gerekiyor. Belli dönemler içerisinde TSE’nin, hem Ankara hem de Gebze fabrikalarımıza ziyaretleri oluyor. Bu ziyaretlerde bizim standartlara bağlı üretim yaptığımızı denetliyor ve teyit ediyorlar. Aynı şekilde diğer ülkelerde geçerli olan ve sahip olduğumuz belgeler için de belirli dönemlerde bu şekilde kontroller ve uygunluk denetimlerinden geçiyoruz. Standartların öngördüğü kontroller ve testler dışında, zaman içinde hem son kullanıcılarda hem de ana sanayi firmalarda kalite beklentisi artarak belli bir seviyeye ulaştı. Bu nedenle standardın öngördüğü emniyet testleri dışında camın şekil ve fon kontrolleri, camın sahip olduğu ısıtma özellikleri gibi konular da farklı metotlarla test edilmesi gerekiyor. Örneğin Olimpia Oto Camları laboratuvarımızda 3 boyutlu ölçüm sistemlerimiz mevcuttur. Bu sistemlerle ürettiğimiz camların müşteri beklentisine, şartnameye uygun olup olmadığı kontrol edilmekte ve kontroller sonucunda bir olumsuzluk tespit edildiğinde geriye dönük iyileştirmeler yapılmakta ve müşteri beklentilerine uygun ürünler piyasaya sürülmektedir. Yine laboratuvarlarımızda standartların öngördüğü deneyler dışında yaptığımız termal testler var. Artık birçok araçta ön ve arka camlar ısıtma özelliklerine sahip. Bu camların beklenen ısıtma özelliğine sahip olup olmadığı, camın buğuyu çözüp çözmediği, çok düşük sıcaklıkta olan şehirlerde ve ülkelerde ön camın araçtaki buzu çözüp çözmediğini test etmek için termal testler uyguluyoruz. Termal kamera düzeneği ile camın termal özelliklerini test ediyor ve istenen sürede istenen sıcaklığa ulaşıp ulaşmadığını kontrol ediyoruz.
Optik testler hakkında bilgi verebilir misiniz?
Standart ve regülasyonlara göre üretilen lamine ön camların ve belli araçlarda serbest bırakılan temperli ön camların optik sapmalarının belli bir seviyede tutulması gerekiyor. Bunun için optik distasyon testlerini laboratuvarımıza kurduğumuz ve regülasyona uygun olan ışık düzenekleriyle sağlıyoruz. Işık kaynağından perdeye yansıttığımız damalı görüntü ile ışık kaynağı arasına camımızı yerleştiriyoruz ve camdaki optik bozulmaları yansının üzerinde kontrol ediyoruz. Optik bozulmalar belli standartların dışına çıkıyorsa, o camın üretiminin durdurulması, eğer çok üretim yapılmışsa ve öncesinde şaibeli ürünler varsa onların tekrar kontrol edilmesi yeri geldiğinde toplatılması bile gerekebiliyor. Dolayısıyla optik testler ve diğer bütün testler bizim için çok önemli. Olası bir olumsuzlukta üretici firma olarak getirdiği bir yük var, bu nedenle testlerin yapılması gerekiyor. Ayrıca emniyet parçası ürettiğimiz için araçları kullanan sürücüler ve yolculara herhangi bir zarar gelmemesi adına bu testleri periyodik olarak yapmamız gerekiyor.
Olimpia Oto Cam Kalite Müdürü Onur ÇELİK
Ön camlardaki optik distrasyon testlerinin yanı sıra temperli camlarda fragmantasyon (parçalanma) testini gerçekleştiriyoruz. Parçalanma testinde camı kırıp tarif edilen özelliklerde parçalanıp parçalanmadığını, parçacık sayısının belli bir seviyenin altında ya da üstünde olup olmadığını, cam kırıldığı zaman uzun parçalar çıkıp çıkmadığını kontrol etmemiz gerekiyor. Bunu hem seri üretim şartlarında, gün içinde üretim devam ederken hem de belli periyotlarda rastgele numuneler alarak kontrol ediyoruz.
Olimpia Oto Camları’nın Gebze fabrikasında 5, Ankara fabrikasında 4 adet temperli cam üreten fırını bulunmakta. Dolayısıyla her gün, her farklı üretimde, her renkten, her kalınlıktan, her vardiyada camları toplayıp, kırıp uygunluğundan emin olup devamında üretime onay veriyoruz. Aksi halde istenmeyen durumlar oluşabiliyor ve kırılan bir cam yolcuya, şoföre ya da 3. şahıslara çarparak istenmeyen yaralanmalara sebebiyet verebiliyor. Bunun önüne geçmek adına üretimde periyodik olarak kontrollerimizi ve testlerimizi gerçekleştiriyoruz.