
Emniyet camları çeşitleri hakkında bilgi verebilir misiniz? Lamine cam ve temperli camın farklılıkları nelerdir?
Emniyet camları lamine cam ve temperli camlar olmak üzere iki ana ürün grubu altında toplanmaktadır. Lamine camlar taşıtlarda çok büyük oranla ön camlarda tercih edilmekle birlikte otomotiv sektörü için ön camların lamine cam olması ECE regülasyonu gereği mecburi tutulmuştur. Ön camların dışında kalan yan camlar, arka camlar ve toplu taşıma araçlarında araç içerisindeki ayırma camlarının, tamamına yakını ise temperli camdan imal edilmişlerdir. Lamine camlar emniyet camı olma özelliğini; camın kısmi olarak sertleştirilmesi, iki cam katmanın arasındaki plastik esaslı malzemenin kimyasal özellikleri ve cam plastik arasındaki yapışma kuvvetine bağlı olarak çok hassas üretim parametrelerinin bir araya getirilmesiyle üretilebilmesine borçludur. Katmanlar arası yapışma ve tutunmanın verdiği esneme özelliği, olası bir kaza durumunda camın parçalanmasını önleyerek araçta emniyetinizi sağlayan en önemli rolü üstlenmektedir. Tüm standart sürücü ve yolcuların kafa darbelerinin sönümlendirilmesi, dışarı fırlamalarının önlenmesi ve dış ortamdan yabancı bir cismin araç içine girmesinin engellenmesi üzerine kurulmuştur.
Temperli camlar ise emniyet camı olma özelliğini, tek kat camın temperleme adı verilen ısıl işleme tabii tutulması ile elde edilir. Camın belirlenmiş olan sıcaklığa ısıtılıp aniden soğutulması ile temperleme işlemi gerçekleşmiş olur. Temperli camlar daha çok araçların yan ve arka camlarında kullanılmaktadırlar. Kırılma, esneme ve ısıl değişimlere karşı direnç kazanan bu cam, kırıldığı takdirde çok küçük taneciklere parçalanarak kırılır. Kırılması ise ısıl işlem görmemiş bir cama göre beş ila on kat daha zor olmaktadır.
Lamine camın üretimi hangi aşamalar ile sağlanıyor?
Lamine ön camlarının ana hammaddeleri yüzdürme (float), düz cam, Poli Vinil Bütüral (PVB) ve boyadır. Lamine cam üretim sürecini özetlemek gerekirse; istenen kalınlık ve renkte ham cam (float cam), tam otomatik CNC kesim ve kenar kırma masalarında kesilir ve kenarları koparılır. Kesimden kalan keskin kenarlar, CNC makinalarla elmas disk kullanılarak yuvarlatılır. Temiz bir işlem için cam, işleme prosesleri sonrası deminarilize su ile yıkanmak zorundadır. Sonrasında serigrafi baskı dediğimiz bölüme geçilir ve cam kenarı boyunca siyah boyama yapılır. Buradaki amaç camın kaportaya yapışmasını sağlayan kimyasalların
güneş ışığından korunmasıdır. Baskı deseni ve ipek elek tamamen firma içinde üretilir. Bu aşamaya kadar ayrı ilerleyen iç ve dış camlar, üst üste konarak bükme fırınlarında bombe alır. Cam, yumuşama sıcaklığı olan 600 °C’ye kadar ısıtılarak yer çekimi kuvveti yardımı ile konduğu çember kalıbın şekli ile bombe alır.
Bombe almış cam çifti, son teknoloji temizleme sistemleri ile nihai birleşme işlemine hazır hale getirilir. İç ve dış cam arasına 0,76 mm kalınlığında PVB (polivinil butiral) plastik katman yerleştirilir. Bu işlem özel yalıtımlı ve şartlandırılmış temiz odalarda yapılır. Sonraki aşama olan vakum aşamasında PVB ile camlar arasındaki hava emilir. İç ve dış camın nihai birleşmesi 150 °C 14 bar ile otoklavda gerçekleşir. Son kontroller sonrası ambalaj işlemi gerçekleştirilir
Temperli cam üretimindeki aşamalardan da bahseder misiniz?
Temperli camların ana hammaddeleri sadece düzcam ve boyadır. İstenen kalınlık ve renkte ham cam (float cam) tam otomatik CNC kesim ve kenar kırma masalarında kesilir ve kenarları koparılır. Kesimden kalan keskin kenarlar, CNC makinalarla elmas disk kullanılarak yuvarlatılır. İstenen koordinatlarda ve çapta
tam otomatik CNC matkaplarla yüksek kalitede ve hızda delik delme işlemi gerçekleştirilir. Esnek takım değiştirici magazinler sayesinde çok delikli parçaların üretimi kolaylıkla yapılabilir. Sonrasında freze işlemine geçilir ve istenen koordinatlarda ve ebatlarda cam içinde freze ile boşaltma yapılabilmektedir. Temiz bir işlem için cam, işleme prosesleri sonrası deminarilize su ile yıkanmak zorundadır. Cam kenarı boyunca siyah boyama yapılır. Amaç cam kaporta yapışmasını sağlayan kimyasalların güneş ışığından korunmasıdır. Baskı deseni ve ipek elek tamamen firma içinde üretilir.
Son olarak üretimdeki son aşama olan temperleme işlemine geçilir ve bu işlem için temperleme fırınları kullanılır. En az 650 °C ‘ye ısıtılan cam, aniden basınçlı hava altında soğutulur. Cam bombeli üretilecekse, çok hızlı bir şekilde bombe alması sağlanır ve daha sonra soğutulmak sureti ile temperlenir. Son kontroller sonrası ambalaj işlemi gerçekleştirilir.